Framtidens lärande – fredag 21/5-2010

Även den andra dagen bjöd på ett strålande väder och hänförande utsikt när jag kom på morgonen. Även den andra dagen var fylld av intressanta inspirationsmöten och spännande föreläsningar. På Omvärldsbloggen kan ni läsa Stefan Pålssons sammandrag av dagen.

Några av de saker som jag tar med mig från dagen är att ny teknik kräver en ny sorts undervisning (något som jag förövrigt skrev om i mitt examensarbete: ”Förändrade medievanor kräver en förändrad undervisning”).

IT-pedagogerna i Stenungssund pratade om lärare som lär och att vi lärare måste öppna upp för samarbete och våga visa varandra vad vi gör i klassrummen. Vi är inte längre kunskapsbärare utan inspiratörer.

Jag är också mycket glad över att jag fick lyssna på Kristina Alexanderson tala om hur hon jobbar med källkritik tillsammans med sina elever.  Jag har följt hennes blogg ett tag nu och det är alltid inspirerande och intressant att läsa hennes inlägg. Kristina pratade om att man behöver kunskap om ämnet och mediet för att kunna värdera och kritisera kunskap och information man får på nätet. Som jag ser det är det det som är den ”nya” undervisningen som som våra nya vanor kräver. Även om elevernas naturliga sätt att söka information är på nätet så saknar de kunskap om ämnena de söker information om, de saknar också kunskap om mediet. Det är där vi lärare har vår roll.

Framtidsanalytikern Troed Troedssons avslutande föredrag visade också på att vi står inför en förändring i synen på kunskap och lärande. Jag tycker att det är en mycket spännande resa vi har gett oss in på och jag ser fram emot att få vara en del av den.

Ett av inspirationsmötena.

Storföreläsning

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply