Olika sorters läsning

Anne-Marie Körling skriver ett inlägg om Nätläsning och läskrampen ”readers block”. Visst är det så att olika sorters läsning kräver olika sätt att ta sig an texten. Det var jag inne på då jag skrev min C-uppsats och jag känner att jag får det bekräftat ofta. Hennes inlägg fick mig att fundera vidare.

Jag läser mycket på nätet även om jag ibland kan tycka att det är jobbigt. Jag märker också hur jag har tränat upp min förmåga att läsa längre texter på skärmen. Förr skrev jag ofta ut det jag skulle läsa men det gör jag faktiskt inte längre.

Att läsa en deckare ställer andra krav än att läsa en vetenskaplig uppsats. Att läsa en annons är annorlunda än att läsa en serietidning. Att läsa en bild (ja, just det, bilder är också text) är annat än att läsa en bok. Nej, en sorts läsning är inte bättre än en annan. All sorts läsning behövs och det är dags att vi börjar prata om det i skolan. Om vi diskuterar vilka krav olika texter ställer på oss som läsare så tror jag att vi lättare kan få med oss alla elever. Jag tror det är viktigt att man får börja med den läsningen som man känner att man lyckas med och behärskar så att man vågar ta större och större risker och utveckla sitt läsande.

Själv hade jag en period då jag pluggade och läste väldigt mycket kurslitteratur. När sommaren kom orkade jag knappt läsa något alls men en del deckare slank ned. Sen blev det fler deckare, och fler… En dag kände jag att jag inte skulle klara av en enda deckare till. Jag fick ett okontrollerbart sug efter något djupare, svårare, mer problematiskt. Just nu kommer jag inte ihåg vad jag läste (det kan ha varit Paulo Coelhos Zahiren) men behovet fanns där.

Som svensklärare har jag många gånger förtvivlat över min sons bristande läsintresse. Han har ju alltid kunnat läsa bra men vilja att läsa har inte funnits där, inte förrän nu. Nu när han slutat skolan läser han plötsligt tjocka böcker. Nu njuter han av att läsa och kan till och med välja det framför dataspelen. Hur gick det till? Jag önskar jag kunde svara på det men det kan jag inte. Jag kan bara gissa.

Jag har aldrig tvingat honom att läsa men vi har pratat mycket böcker här hemma. En del samtal har han hört och tyckt illa om att stå utanför. Det resulterade till exempel i att han sträckläste alla Harry Potterböckerna  innan vi skulle se den senaste filmen eftersom vi andra pratade om skillnaden mellan böckerna och filmerna. Han vill kunna vara med i diskussionen. Jag tror alltså att det är samtalen som lockat honom att börja läsa.

Kanske kan vi få fler intresserade läsare genom fler gemensamma samtal…

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply