Regler

Regler är bra men de behöver inte vara stelbenta. De behöver också anpassas efter situation och grupp (precis som undervisningen). Visst är det väl bra med grundregler som att man inte ska ha mobiltelefon igång eller inte sitta med ytterkläder i klassrummet men det måste ju också vara ok att tänja på de reglerna ibland.

Om man tar mobilernas vara eller inte vara. Har man elever som har svårt med koncentrationen eftersom de hela tiden störs av att de måste se vad kompisarna gör kan det vara fantastiskt att låta dem lyssna på musik i mobilen. Det är bra att kunna träna glosor i mobilen, eller slå upp främmande ord. Suveränt att kunna skriva in läxor i kalendern eller fota av tavlan där klassen tillsammans gjort en mindmap över den kunskap den faktiskt har i ämnet. Med tanke på det verkar det ju dumt att förbjuda mobiler helt i skolan.

När det gäller ytterkläder är det självklart att man tar av dem i klassrummet men ibland har man elever som är så otrygga att de hellre blir utslängda än att ta av sig jackan eller mössan. Då kan man behöva gör undantag ibland. Det finns också de som använder ytterkläder och mössa som en provokation för att slippa ifrån själva skolarbetet och då känns det inte meningsfullt att låta dem lyckas med det. Flera gånger har jag råkat ut för att både eleverna och jag själv blivit så uppslukade av det som händer i undervisningen att vi helt glömt bort det där med mössor och jackor. Om jag kommer på det säger jag ju till men ibland missar jag det helt. Då kan kollegor som titta in i klassrummet tycka att jag är olojal eftersom jag inte följer en regel men… Vad ska man göra. Jag har sagt till att de gärna får titta in och säga åt mig. Mer kan man inte göra. Jag tycker undervisningen är det viktiga och en regel kan inte få stå i vägen för eller hindra den.

/Caroline

No comments yet. Be the first.

Leave a Reply